Din casă

Jurnal de business în plină pandemie – Ce trebuie să faci ca să nu dai faliment?

septembrie 26, 2020

Foarte rar scriu despre proiectele în care mă implic. De regulă, vorbesc doar despre proiectele sociale sau care au puterea de a schimba ceva în bine societatea. Restul se rezumă doar la bani și atât.

Totul despre Mame a fost unul dintre proiectele în care am crezut cu toată ființa mea. De la 3000 de unici pe zi l-am ridicat rapid la 40000. Am lăsat în urmă o comunitate frumoasă de mămici, implicate și cu dorința de a crește copiii mai bine decât au făcut-o generațiile anterioare. Este unul dintre cele mai satisfăcătoare proiecte în care m-am implicat.

De când am renunțat la proiectul acesta, am hotărât să rămân în umbră, însă nu am renunțat la proiectele sociale. Adopt mame minore și mă asigur că au tot ce trebuie pentru copilași. Sigur, nu e ușor. Pentru asta trebuie să ai bani. Asta e realitatea, din păcate. Ca să dai trebuie să ai. Ar fi minunat dacă am face cu toții asta. Ne putem ajuta noi între noi. Ne putem face bine dacă întindem mâna unul altuia.

După ce am rămas însărcinată m-am îngrășat. Incredibil de mult. Nu înțelegeam femeile care se plângeau de asta până nu m-am confruntat cu problema asta. Kilogramele în plus de afectează. Îți pot clătina încrederea în sine cât ai clipi! Problema e că nici hainele pe care le găsești nu te ajută prea mult. Am fost atât de frustrată, încât am refuzat să-mi cumpăr haine până nu am revenit la greutatea mea inițială. De fapt, încă mai am de lucru.
Efectiv, toate hainele pe care le găseam arătau ca niște saci, iar eu mă simțeam oricum, numai feminină, nu. Femeia trebuie să rămână feminină, cu sau fără kilograme în plus. Feminitatea este cea care ne face să ne simțim atrăgătoare.

N-a durat mult și mi s-a propus să intru în proiectul kaya.ro. N-am stat pe gânduri, recunosc. Găsesc satisfăcătoare momentele când oamenii sunt recunoscători. Recunoștința poate fi un combustibil bun pentru a merge mai departe. S-a întâmplat cu câteva luni înainte de a veni pandemia.
În ianuarie urma să nasc. Știam că-mi va fi greu din cauza asta, dar nu știam că o să urmeze și pandemia. Nicio școală nu m-a pregătit pentru asta. De fapt, nimeni nu a fost pregătit pentru haosul de acum.

Sigur, sunt câteva lucruri elementare pe care le putem face pe timp de criză economică, doar că acum e mai mult decât atât. Avem criză economică, socială, politică, psihologică. Pe românește „Scapă cine poate”!

În mod normal nu vorbesc fără să fiu întrebată și nu ajut fără să mi se ceară acest lucru. Așa că te rog, urmărește jurnalul acesta doar dacă vei considera că îți poate fi util.

Ce trebuie să faci în acest moment dacă ai o afacere ca să nu dai faliment?

1. Adună-te!

Este foarte important să nu te pierzi cu firea. Să nu intri în panică. Atunci când nu ai mintea liniștită poți lua decizii care pot face diferența. Dai faliment sau reziști? Este dificil în acest moment să faci un plan de afaceri termen lung, având în vedere că nimeni nu poate anticipa ce se va întâmpla mâine. Suntem pe gheață fină, ce-i drept. Cred că este bine să fii pregătit pentru ce e mai rău și să-ți asumi asta.

2. Îndreaptă-ți atenția către client

Coco Chanel a cunoscut succesul în vremuri și mai grele decât trăim noi acum. Război. Ce a făcut? A anticipat dorințele și gustul femeilor din timpurile respective. Așadar, îți poți îndrepta atenția către clienții tăi. Ce nevoi au? Ce temeri au? Cum răspunzi la întrebările acestea? Ce soluție găsești?

Cunosc o mulțime de fabrici mari care și-au închis porțile în această perioadă. Noi funcționăm în continuare, însă reușim să facem asta pentru că în acest moment profitul nostru este mai puțin important. Strategia mea este să ofer produse de calitate, modele diferite față de ceea ce se găsește pe piață la prețuri extrem de mici. Astfel reușesc să mențin afacerea pe linia de plutire. Sigur, cu puțină creativitate, poți face și profit. Important e să găsești acel produs sau serviciu de care oamenii au nevoie acum.

3. Am redus costurile pentru imagine ca să pot avea un buget mai mare pentru promovare

Vorbesc personal cu clienții, sunt extrem de atentă la nevoile lor și iau deciziile cele mai bune cu ajutorul lor. În acest moment, există o anxietate destul de mare printre noi și e firesc să fie așa. Pur și simplu mă folosesc de imaginea mea pentru a oferi garanția că nu fac excepție de la calitate.

4. Prețuri mici

Știi care sunt cei mai buni negustori ai lumii? Turcii și chinezii. Au mers întotdeauna pe premiza „Mic cu mic se face mare”. Diferența dintre noi și ei este aceea că ei muncesc de le sar capacele. Nouă ne place să fim inventivi, să muncim puțin și să câștigăm mult. Nu merge așa. Nu pe termen lung, nu în acest moment. Atâta vreme cât oamenilor le este teamă să mai cumpere, un preț mic este mai bine decât deloc. Și într-adevăr, puțin de colo, puțin de dincolo, se adună. Poți supraviețui astfel.

5. Optimizează și maximizează economiile în lichidități

Atunci când ne confruntăm cu o criză economică, la care mai adăugăm și criza socială, singura plasă de siguranță îl reprezintă numerarul. Spre deosebire de investițiile în utilaje, imobile, terenuri sau acțiuni, conturile în numerar nu fluctuează în funcție de evoluția pieței. Asta înseamnă că atunci când vei avea nevoie, îți vei putea retrage sumele de bani deținute fără să suferi vreo pierdere financiară.

6. Nu investi până nu ai suficiente lichidități

Ideal ar fi să deții lichidități pentru cel puțin 6-24 de luni, în funcție de gradul de siguranță pe care dorești să-l ai. Cunosc oameni care au investit în produse specifice pandemiei. Au pierdut aproape un milion de euro. Sigur, există și oameni care au făcut previziuni încă din luna decembrie și au făcut specula la momentul potrivit. În situația aceasta trebuie să știi când să te oprești.

7. Fă-ți un buget

În perioada aceasta, fac analiză economico-financiară în fiecare lună. Este important să știu dacă apar fluctuații mari de la o lună la alta. Astfel pot lua decizia de a reducere costurile sau de a investi. Nu e momentul să ne facem planuri pe termen lung atâta vreme cât nu știm ce ne rezervă ziua de mâine. Fii prudent și nu te întinde mai mult decât ți-e plapuma.

8. Poți reduce costurile

În cazul nostru, am redus costurile de imagine. O ședință foto profesională, cu make-up și hairstyling mă costă în jur de 2000 de euro. Ar trebui să fac cel puțin două ședințe pe lună. În schimb, mi-am anunțat clientele că prefer să nu mai fac asta, astfel încât să le pot oferi produse la prețuri mai mici. Imaginea este importantă, însă trebuie să fac orice ca să nu dăm faliment. Stylingul este la fel de important atunci când vinzi haine. Pur și simplu hainele capătă un context care ajută la vânzare.
Prefer să pozez eu hainele așa cum mă duce capul, căci nu am cunoștințele necesare pentru a face asta la un nivel profesional, însă ofer garanția că hainele au o calitate cu mult mai ridicată decât ceea ce rezultă din fotografii.
Mi-au confirmat și clientele teoria aceasta. „Doamna Cosmina, nu mă așteptam ca hainele să aibă calitatea aceasta la prețul acesta atât de mic!”. Le spun întotdeauna adevărul. Pot să fac asta doar pentru că am redus costurile astfel încât și eu, dar și clientele să beneficieze de aceleași produse bune, dar cu un cost mai mic.

Cred că în acest moment e bine să fim uniți. Să ne sprijinim unii pe alții, astfel încât să putem supraviețui crizei. Vor veni și vremuri mai bune.

9. Fă-ți relații și conexiuni

Cu sau fără pandemie, acesta este un lucru pe care e bine să-l faci. Cu sau fără riscul de a da faliment, relațiile sunt importante. Poate că cineva va vedea o oportunitate mai mare în afacerea ta. Sigur, de multe ori, atunci când pornești o afacere de unul singur există riscul să pui prea mult suflet și să devii posesiv cu afacerea ta. Experiența mi-a arătat că e un lucru greșit. Spuneam la începutul articolului că e important să te aduni și să rămâi rațional. Nu poți face asta dacă ești legat emoțional de o afacere.
Fă-ți relații, vezi dacă nu cumva altcineva îți poate promova produsele și serviciile mai bine. Sau poate că poți încerca marketplace-urile.

10. Ai grijă de angajați

Am lăsat asta la final pentru că am mai multe lucruri de spus. Angajații sunt extrem de importanți într-o afacere cu sau fără pandemie, cu sau fără criză. Angajații reprezintă o resursă fără de care o afacere nu poate funcționa. Asta dacă nu cumva folosești inteligența artificială și nu ai nevoie de resurse umane.

Nu-i minți. Pune cărțile pe masă și spune-le întotdeauna adevărul. Nu poți duce o criză pe umeri de unul singur. În astfel de momente avem nevoie să fim uniți. Eforturile pe care trebuie să le facem acum sunt mai mari decât în mod obișnuit și cu siguranță rezultatele sunt mult mai slabe.

Un lucru foarte important pentru orice manager este să aibă cât mai puține probleme. Așa că roagă-ți angajații să lase frustrările personale la o parte, atât cât se poate. Nu de puține ori, îmi spun fetele „Hai, Cosmina, că trecem și peste asta! Facem să fie bine!”. Și e important. E important să știu că are cine să mă prindă dacă mă dezechilibrez. Pe de altă parte, în calitate de Manager trebuie să fii atent și la nevoile lor. Nu de puține ori, anxietatea își spune cuvântul. Nu e ușor să știi că există posibilitatea să-ți pierzi serviciul, dar sunt acolo printre ele și le spun întotdeauna că orice ar fi, cât de puțin avem, rămânem uniți și unde mănâncă unul, mănâncă și celălalt. Nu dau afară pe nimeni. Nu din cauza asta, cel puțin.

Industria textilă nu e ușoară. Sunt produse care se fabrică greu, însă chiar și așa, dăm drumul la muzică și ne înveselim unii pe alții. Atât cât putem.

Cel mai important lucru pe care îl poți face acum este să-ți îndrepți atenția către oameni. Fie că sunt angajați, fie potențiali cumpărători. Bine ar fi să facem asta tot timpul.

Afacerea mea nu este atât de afectată precum altele. Din păcate, magazinele fizice au cel mai mult de suferit. Există o frică destul de mare de a merge în magazin pentru a proba haine. Nu știi cine a fost acolo înaintea ta. Pe de altă parte, dacă ai grijă să te dezinfectezi după ce ai probat și să eviți să duci mâna la gură, nas și ochi, îți schimbi masca după ce ai ieșit din magazin, rămâi în siguranță.

Cumpărați produse românești. Am spus-o și la începutul pandemiei și acum. Cumpărați produse românești pentru că asta înseamnă că fiecare manager poate plăti în continuare salarii, taxe și impozite. Putem păstra locurile de muncă numai dacă rămânem uniți. Putem evita falimentul numai dacă alegem să mergem la un resturant din când în când. Au nevoie de noi să facem asta. Sunt printre cei mai afectați. Ne place sau nu, suntem legați unii de alții. Economia e ca un joc de domino. Este suficient să cadă prima piesă, apoi ne prăbușim cu toții.

Cumpărați produse românești. Mergeți în vacanță în România. Cei care faceți turism, lăsați prețurile mai jos. Încurajați românii să rămână aici. Să păstrăm banii în țara noastră pentru că tot ai noștri sunt. Tot din banii noștri primim alocații, pensii, acces la spitale.

Cu drag și dor de vremuri mai bune,

Cosmina Kovács

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply